onsdag 17 oktober 2012

Svaneholms slott

Igår var jag med på det sista kretsmötet för i år som hölls på Svaneholms slott. Slottet med samlingarna ägs och drivs av två föreningar, Vemmenhögs härads fornminnes- och hembygdsförening och Svaneholms slotts andelsförening. På slottet finns bland annat en fantastisk textilutställning där jag gärna spenderat mera tid. I ett rum som fungerat som friherren och ägaren till Svaneholm, Rutger Mackleans, arbetsrum kunde man bland annat beskåda dennes kläder. Bland annat fanns ett exemplar av den "Svenska dräkten" som Gustav III införde för att motverka "de kostsamma växlande moderna och af lurendrejeriet, framställd prisfråga, som föranlädde vidlyftiga inlägg från allmänheten".  Jag som tidigare endast läst om dräkten och denna reform blev hänförd. Rutger Macklean var själv en känd reformatör inom bland annat lantbruket. Jag hoppas att jag inom en snart framtid får möjlighet att besöka Svaneholm igen för att ytterligare förkovra mig i detta.



Läs mer om Svaneholms slott, samlingarna, dess historia och Rutger Macklean här: Svaneholms slott
Man kan se bilder på den Svenska dräkten i Nordisk familjebok från 1918 här: Nordisk familjebok

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar