fredag 5 oktober 2012

Kretsmöte i Ingeborrarp

De senaste veckorna har jag fått möjligheten att träffa en stor del av hembygdsföreningarna då jag varit med på kretsmöten ute i Skåne. Man har delat upp Skåne geografiskt där det finns nio delar, det vill säga kretsar. Kretsmöten går till så att alla föreningar i en krets träffas för att besöka varandra, diskuterar aktuella frågor och fika. Nu när jag fått turen att följa med på dessa möten har vi bland annat diskuterat unga och hembygdsrörelsen och vad man kan göra för att nya målgrupper skall se fördelarna med hembygdsrörelsen.

Igår var det krets 1 som hade möte hos Örkelljunga hembygdsförening. Föreningen har ett friluftsmuseum i Ingeborrarp där vi hade möte i värdshuset. Det blev livliga diskussioner, kanelbullar då det var kanelbullens dag, lite fotboll och mycket annat.

Jag fick också lära mig att namnet Ingeborrarp betyder Ingeborgs torp där slutledet -arp är den danska motsvarigheten till just torp. Med mig hem fick jag sen en bok om bygdenamn i Örkeljunga kommun, många nya tankar och förhoppningar om att jag snart får möjlighet att återvända till friluftsmuseet i Ingeborrarp. Allt som allt en mycket trevlig och dessutom vacker afton!

Vy från friluftsmuseet i Ingeborrarp.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar