måndag 20 augusti 2012

Näsum och Anderslöv

En ny vecka med nya möten har passerat. Förra måndagen var jag på besök Näsums Hembygdsförening högst upp i norra Skåne. I "Bravastugan" som fungerar som samlingslokal för föreningen liksom museum samtalade jag med Torgils och Ulla om föreningens aktiviteter, historia och framtida arrangemang (mer om Anderslövs hembygdsförening kommer senare i höst). Förutom att jag får besöka intressanta hembygdsföreningar med engagerade och trevliga medlemmar ger det här projektet mig möjlighet att resa runt i Skåne och se platser jag tidigare bara hört talas om, det är väldigt roligt!
 
Under lördagen hölls det marknad i Anderslöv, då kunde man även besöka museet tillhörande Kulturgruppen Anderslöv och Bygden. Mitt på torget i det gamla kommunhuset ligger museet, jag hade mest vägarna förbi men hade tur att träffa på Helge som visade mig runt. Här fanns föremål och historia rörande allt från hemvärnet, apotek och fotografi till skolsalar, leksaker och Macintoshdatorer.


Mac-datorer fyllde ett av rummen som tidigare fungerat som fängelseceller. Alla datorer var fullt fungerande med manualer och allehanda tillbehör.


 

I ett annat rum fanns ett mörkerrum (även detta fullt fungerande) med framkallningsapparater och kameror av olika slag.



Historien om två lokala förmågor, cykelekvilibristerna "Truk & Tunk", visades upp. Deras fantastiska cyklar fanns också att se, värt ett besök i sig.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar