fredag 24 augusti 2012

Borstar i Onslunda

Sitter nu på bussen mot Tomelilla efter en härlig dag i Onslunda. Jag sitter här och knaprar karameller från handelsboden/museet och försöker samtidigt att blogga via telefonen. Förhoppningsvis kan ni läsa det jag skriver.

I Onslunda finns ett mycket trevligt hembygdsmuseum som visar upp vackra gamla föremål (med tillhörande historia och historier!), här finns ett bortmuseum och de har egen tillverkning av borstar. Onslunda hade förr i världen två borstfabriker och många borstbindare i bygden, och idag hålls denna tradition vid liv bland annat av hembygdsföreningen. De har utställningar kring material, historia och hantverket, egen tillverkning av borstar och de anordnar kurser i att sätta (som jag lärde mig att man säger) borstar, och om du bor i närheten av Onslunda eller har möjlighet att ta dig dit kan jag bara rekommendera att söka upp verksamheten. Jag fick själv prova på att sätta/binda en borste efter en rundtur på museet, ett trevligt samtal om bland annat föreningen och två omgångar kaffe med bulle. En mycket trevlig, lärorik och intressant dag!

Hembygdsföreningens hemsida är väl värd ett besök och har ni någon gång vägarna förbi eller träffar på föreningen när de är ute på marknader eller mässor så besök dem! Värt att nämna lite extra är laptopborstarna i gethår, en kombination av gammal hantverkstradition, naturmaterial och nutida behov som är minst sagt lyckad.

Bilder från besöket och länkar kommer ikväll, det här att blogga från mobilen var krångligare än jag trodde.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar