måndag 30 juli 2012

Skånes Hembygdsförbund

Den senaste tiden har jag börjat kartlägga den skånska hembygdsrörelsen, både för att se vad som händer men också för att kunna veta vart allt ligger. Jag som inte kommer från Skåne och därtill inte hade geografi som mitt starkaste ämne i grundskolan har fullt upp med att skilja ut alla socknar, härader och orter. Men det är ett väldigt spännande arbete och Skåne som har en väldigt varierad natur visar också upp en stor variation i vad de olika hembygdsföreningar som ryms under Skånes Hembygdsförbund har att erbjuda.

Skånes Hembygdsförbund där min praktik liksom detta projekt är förlagt, är en paraplyorganisation för hembygdsföreningar, museiföreningar, byalag och lokalhistoriska föreningar i Skåne. Förbundet innefattar cirka 105 föreningar och 40 000 medlemmar och samlar därför en stor del av Skånes hembygds- och kulturarvsvårdande verksamhet. Skånes Hembygdsförbund är del i den rikstäckande organisationen Sveriges Hembygdsförbund vars syfte är att främja och verka för den svenska hembygdsrörelsen.

För den som vill veta mer om hembygdsrörelsen i allmänhet och Skånes Hembygdsförbund i synnerhet kan gå in och läsa på deras hemsida. Platformen för hemsidan är nylanserad och gemensam för alla Sveriges Hembygdsförbund, så vissa av de lokala sidorna kan ännu vara i uppstartsfasen.

Senare i veckan kommer (om tekniken är med mig) mer om de olika hembygdsföreningarna i Skåne.
Tills dess, allt gott!
Elin

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar